Introductie Mailingmanager

E-mail is uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven en organisaties. De voornaamste voordelen van e-mailmarketing ten opzichte van "normale" direct mail campagnes zijn:
  • de kosten zijn relatief laag, met name doordat er geen porto- en drukkosten zijn;
  • het is mogelijk om zeer snel in contact te komen met de ontvangers (een mailing kan binnen 10 minuten opgesteld en verstuurd zijn);
  • de resultaten van een mailing zijn perfect meetbaar.
Benut alle voordelen van e-mailmarketing door gebruik te maken van Mailingmanager. Mailingmanager is een volledig geautomatiseerd elektronisch mailingsysteem. U stelt eenvoudig uw eigen professionele mailings op.
De functionaliteit van Mailingmanager valt uiteen in 3 onderdelen.

Aan en afmeldbeheer

De bezoeker kan zich via uw website aanmelden voor de mailing. Deze inschrijving dient bevestigd te worden door het beantwoorden van een mailtje ("dubbele opt-in"). Het opgegeven mailadres wordt automatisch opgeslagen in de database. Aan dit e-mailadres worden de mailings verstuurd. Onder de inhoud van iedere mailing wordt een link geplaatst waarmee de ontvanger zich direct kan afmelden voor de mailing. Dit kan op ieder gewenst moment. Het verwerken van de mutaties gebeurt volledig automatisch en vergt geen enkele inspanning van de beheerder. Handmatig beheer van leden behoort ook tot de mogelijkheden. Let wel: de beheerder kan bezoekers uitnodigen zich in te schrijven (via een link naar het inschrijfformulier), maar het inschrijven dient door de ontvanger zelf te worden geregeld. Op die manier is het iedere ontvanger duidelijk dat hij/zij zelf voor het lidmaatschap heeft gekozen. Dit om de schijn van spam te voorkomen.

Opstellen en verzenden van de mailing

De beheerder kan een mailing opstellen. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van opgemaakte tekst door middel van what you see is what you get. Dit betekent dat u direct op het beeldscherm ziet hoe de tekst er in de mailing uit komt te zien, inclusief alle opmaak; vet, lettergrootte, enzovoort. Tevens kunnen er links naar een website en afbeeldingen worden geplaatst.

Het is mogelijk om een mailing op te stellen op basis van een sjabloon. Uw mailings worden dan steeds via een zelfde basisopmaak opgesteld, bijvoorbeeld logo, lettertypen van de huisstijl en dergelijke.

Het systeem neemt maatregelen om te voorkomen dat de verzonden mailing als spam wordt aangemerkt door spamfilters. Ook de beheerder van een list is beschermd tegen spam: mailings worden vanaf een apart mailadres verstuurd, dat alleen reply’s van leden van de list accepteert. Spammers krijgen dus geen toegang tot dit mailadres. Mail van leden wordt wél doorgelaten, maar wordt ook eerst gecontroleerd op virussen en spam.

Bij het versturen van mailings wordt zogenaamde "bounce-verwerking" toegepast: opgeheven mailadressen worden automatisch uit het systeem gehaald.

Resultatenoverzicht

Indien ontvangers klikken op een link in de mailing, dan wordt dit door het systeem geregistreerd. Alle gegevens (aantal ontvangers, geretourneerde e-mails en doorkliks) worden per verzonden mailing overzichtelijk gepresenteerd. Hierdoor is achteraf een goed beeld te krijgen van het succes van iedere mailing.